royalty free images

Saturday, October 16, 2010

Tips: 4 Item Asas yang perlu dimiliki


9:15 AM |

   Adakah anda seorang photographer??? Tepuk dada,jawab sendiri....sebelum seseorang itu layak digelar sebagai seorang photographer @ kaki photo,mereka perlu memiliki item-item asas atau item wajib dalam dunia fotografi.

Antara item-item yang saya maksudkan ialah:

  1. Kamera (Body)
  • Dah sah la kan..seorang photographer perlu ada kamera..tak kan la nak kena beli mesin rumput plak kan?.Kamera adalah item asas yang paling penting , tak kiralah ianya murah atau mahal,yang lama atau baru..yang penting,anda memilikinya.
     2.Lens
  • Kamera dah ada..so kena la juga memiliki lens. tak kira la lens tu jenis apa,kit lens,prime lens mahupun telephoto lens.Lens dengan kamera memang tak boleh dipisahkan,ibarat "aur dengan tebing"..saling melengkapi satu sama lain.
      3.Tripod
  • Tripod juga tidak kurang pentingnya dalam dunia fotografi,memang sudah menjadi satu kewajipan asas sekiranya anda berkecimpung dalam night fotography atau low light fotography. Tujuan utama tripod ialah untuk mengelakkan gambar dari kelihatan blur sekiranya shutter speed adalah perlahan.Terdapat banyak pilihan tripod dipasaran buat masa ini..ada yang mahal atau murah,semuanya bergantung kepada citarasa anda. Monopod juga semakin mendapat sambutan dikalangan fotographer.
      4. External Flash
  • Setiap kamera sudah dilengkapi dengan Internal Flash,tetapi adakah ia mencukupi...jawapan saya TIDAK.Flash boleh mengawal pencayaan pada objek yang ingin di'shot'. Penggunaan External flash mampu mengelakkan daripada "over expose" atau objek kelihatan terlalu terang.Terdapat pelbagai jenis External Flash dan Lighting Accessories dipasaran. Atara yang mendapat sambutan ialah Nikon SB 600 Speedlight Flash,Nikon SB800 Speedlight Flash,Nissin Flash dan sebagainya..






You Might Also Like :


1 comments:

Zairul Ismail said...

dear value visitors,please do not spamming....if you want to leave any negative comment.Please..please...and please use your exact ID..don't be a coward or loser...

Post a Comment