royalty free images

Thursday, October 7, 2010

Tutorial: Zooming effect....


2:35 AM |

Pada entri yang lepas kita telah  belajar bagaimana mencipta "Light Trail Effect"...Pada entri kali ini..kita cuba maju selangkah lagi...menggunakan setting yang sama untuk membuat "zooming effect".Zooming effect tidak sepopular "light trail effect" ,namun effect yang dibuat dengan meggunakan teknik ini juga mampu memukau pandangan mata sesiapa yang melihatnya...
tapi ingat!!!..ini bukan effect photoshop yae..



so,tunggu apa lagi...grabs your camera and follow the instruction;

1st step:
Setting Camera kepada Manual dan gunakan mode BULB.(sila refer Tutorial: Light trail Effect)

2nd step:
Letakkan kamera diatas tempat yang stabil dan tidak bergegar.Saya cadangan supaya anda gunakan tripod untuk projek kali ini.

3rd step: Tukar focus setting pada lens kemera: Gunakan Manual focus (Ditandakan dengan Huruf "M" pada nikon dan "MF" pada canon.






4th step:Halakan lens dan focus kepada objek. Pastikan objek berada di tengah-tengah titk focus (at the center of the frame )(Seperti yang ditandakan dengan warna merah pada image dibawah) .

5th step:Zoom pada objek meggunakan focal length yang paling panjang (contonya: pada lens 18-55, gunakan sehingga 55mm).Zoom focus sehingga objek jelas kelihatan.
6th step:Tekan 'Shutter Release button' dan hold. Pusingkan lens secara anti-clockwise dengan serentak selapas shutter release ditekan. Ingat !!! - pusing lens dengan kelajuan yang sekata,jangan secara tersekat-sekat.

7th step: Lepaskan shutter release button setelah anda berhenti memusing lens. Sebaik-baiknya secara serentak. Sekarang...lihatlah hasilnya:

Zooming out effect
zooming out effect

zooming out effect

Zooming out effect

 Tips:
1.Pegang kamera dengan kuat untuk mengelakkan dari sebarang gegaran semasa lens dipusing.
2.Gunakan vivid mode supaya effect lebih kelihatan.
3.Cubalah timing yang pelbagai supaya result yang terbaik dapat dihasilkan.
4.Zooming effect juga boleh digunakan pada mode Shutter priority dengan memperlahankan shutter speed,tetapi lebih selamat jika menggunakan "BulB" mode.
 5. Zooming effect boleh dilakukan secara "zoom in" atau " zoom out" atau kedua-duanya sekali.Bergantung kepada kreativiti anda.

 Selamat mencuba dan semoga BERJAYA!!!!


You Might Also Like :


0 comments:

Post a Comment